Privacy

Eurocross Assistance Netherlands B.V. is al sinds 1982 toonaangevend als het gaat om wereldwijde hulpverlening. Miljoenen mensen kunnen rekenen op medische hulp en vervoershulp, waar ook ter wereld. Daarnaast helpt Eurocross verzekeraars en zorgorganisaties op verschillende manieren om ‘zorg op afstand’ mogelijk te maken. Dat gebeurt vanuit de dochtervennootschap van Eurocross, ‘Eurocross Medisch Service Centre B.V.’. Beide vennootschapen worden hierna gezamenlijk aangeduid als ‘Eurocross’. In dit statement wordt toegelicht hoe Eurocross haar verantwoordelijkheid neemt voor de verwerking van uw persoonsgegevens.

Eurocross is verantwoordelijk.
Eurocross is een dochteronderneming van Zilveren Kruis Health Services N.V. en maakt onderdeel uit van de Achmea-groep. Eurocross is verantwoordelijk voor de goede verwerking van uw persoonsgegevens. 

Uw gegevens in vertrouwde handen.
Doet u een beroep op Eurocross? Dan hebben wij uw gegevens nodig. Wij vinden het belangrijk dat u weet wat wij met uw persoonsgegevens doen. En wat uw rechten zijn. Zodat u erop kunt vertrouwen dat uw gegevens bij ons in goede handen zijn.

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Hulpvragers
Als u Eurocross om hulp vraagt, kunnen wij de volgende persoonsgegevens verwerken. Welke gegevens verwerkt worden, hangt af van de situatie:

  • naam, adres en woonplaats
  • andere soortgelijke gegevens die nodig zijn voor communicatie
  • e-mailadres
  • de samenstelling van het gezin
  • de namen van de partner en/of een (of meer) kind(eren)
  • de geboortedatum van partner en/of kind(eren)
  • de overlijdensdatum
  • het geslacht
  • de nationaliteit
  • interne nummers die Achmea gebruikt om u te herkennen (bijvoorbeeld het relatie- of polisnummer)
  • andere verzekeringsgegevens
  • gezondheidsgegevens
  • mailcode
  • gegevens over de gebeurtenis waarvoor hulp wordt gevraagd, bijvoorbeeld de aanleiding van de hulpvraag en/of de aard of de omvang van de schade en/of de locatie, datum of tijdstip van de gebeurtenis
  • de verblijfplaats en verblijfsduur van de hulpvrager(s)
  • het kenteken van het betrokken voertuig
  • de naam van de betrokken leasemaatschappij, als het voertuig een lease-auto is.
  • overige informatie die nodig is voor de hulpverlening

Aanverwanten van hulpvragers
Met aanverwanten bedoelen we bijvoorbeeld familieleden maar ook hulpverleners. Daarvan verwerken wij de volgende gegevens:

  • naam, adres en woonplaats
  • andere soortgelijke gegevens die nodig zijn voor communicatie
  • interne nummers die Achmea gebruikt om u te herkennen, bijvoorbeeld het relatie- of polisnummer
  • andere verzekeringsgegevens
  • gegevens over de hulpverlener, bijvoorbeeld gegevens uit het BIG register
  • gegevens over de gebeurtenis waarvoor hulp wordt gevraagd, bijvoorbeeld de verblijfplaats en – duur

Waarvoor gebruiken wij uw gegevens?
Wij gebruiken uw gegevens voor de volgende doeleinden:

  • om op adequate en efficiënte wijze de ondersteuning en/of dienstverlening te bieden waar u recht op heeft volgens uw verzekeringsvoorwaarden en/of uw overeenkomst met de opdrachtgever van Eurocross en/of uw eigen overeenkomst met Eurocross.
  • om de medewerkers van Eurocross te ondersteunen bij de uitvoering van hun werkzaamheden.
  • om de medewerkers van Eurocross te trainen, te coachen en te beoordelen.
  • voor het registreren en beheren van gegevens die voortvloeien uit de uitvoering van de hulpverlening.
  • om dossiers op een juiste manier financieel te kunnen afhandelen.
  • om te voldoen aan wettelijke verplichtingen die gelden voor onze werkzaamheden.
  • om onze werkprocessen, onze dienstverlening en onze producten te kunnen analyseren, beoordelen en waar nodig te verbeteren.
  • om opdrachtgevers inzage te kunnen geven in de omvang en kwaliteit van de dienstverlening
  • ten behoeve van archiefdoeleinden.  
  • om te delen met de partijen die wij ten behoeve van onze dienstverlening inzetten.
  • om bij te houden hoe en wanneer wij contact met U hebben gehad.
  • Om klachten en geschillen te behandelen.

Wie ontvangt de gegevens?
In sommige situaties deelt Eurocross persoonsgegevens met andere partijen. De ontvangers van die gegevens (kunnen) zijn:

  • opdrachtgevers van Eurocross, zoals verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen of thuiszorgorganisaties.
  • uitvoerders die direct of indirect door Eurocross worden ingeschakeld, zoals pechhulpverleners of zorgverleners.
  • dochtervennootschappen van Eurocross en/of andere onderdelen van de groep waartoe Eurocross behoort.
  • bedrijfsonderdelen van gerelateerde vennootschappen van de Achmea B.V., zoals bijvoorbeeld de afdeling Risk & Compliance van Zilveren Kruis Zorgverzekeringen N.V..

Bevindt de ontvanger zich buiten de EU?
Eurocross werkt wereldwijd. In sommige gevallen worden daarom persoonsgegevens doorgegeven naar buiten de EU. Soms is dat naar landen waarvoor een ‘adequaatheidsbesluit’ geldt, zodat uw privacy-belangen gewaarborgd zijn. Maar soms is dat ook naar landen waarvoor geen adequaatheidsbesluit geldt, de zogenaamde ‘derde landen’. Omdat van tevoren niet bekend is waar een hulpvrager of één van zijn reisgenoten ziek wordt of hulp nodig heeft, is het voor Eurocross onmogelijk om vooraf overeenkomsten te sluiten met alle partijen die hulp verlenen in zo’n ‘derde land’.  In gevallen waar zo’n overeenkomst ontbreekt, vindt de doorgiftes van persoonsgegevens plaats op grond van art. 49 lid 1 AVG.

Welke externe bronnen gebruiken wij voor persoonsgegevens?
In sommige gevallen verwerken wij persoonsgegevens die wij niet rechtstreeks van u ontvangen hebben. Die gegevens ontvangen wij van onze opdrachtgevers, uit externe bronnen (zoals de RDW) en van de hulpverleners die wij inschakelen.

Waarom mogen wij persoonsgegevens gebruiken?
De wet geeft ‘gronden’ om een bepaalde situaties persoonsgegevens te mogen gebruiken. Welke ‘grond’ van toepassing is, hangt af van de situatie. Er moet altijd sprake zijn van tenminste één van deze situaties.

  • u heeft toestemming gegeven voor het gebruiken van de gegevens (art. 6 lid1 b of art. 9 lid 2a AVG).
  • het gebruik van de gegevens is noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst die met u gesloten is, of om zo’n overeenkomst met u te kunnen sluiten (art. 6 lid 1b AVG).
  • het gebruik van de persoonsgegevens is noodzakelijk om aan een wettelijke plicht te voldoen (art. 6 lid 1c AVG).
  • het gebruik van de gegevens is noodzakelijk om vitale belangen te beschermen, bijvoorbeeld als u een ongeval heeft gehad in het buitenland en u zelf niet in staat bent om ons te woord te staan (art. 6 lid 1d AVG).
  • het gebruik van de gegevens is noodzakelijk voor de behartiging van onze gerechtvaardigde belangen (art. 6 lid 1f AVG).
  • het gebruik van (gezondheids)gegevens is noodzakelijk voor het beheren van gezondheidszorgstelsels en –diensten, op grond van Unierecht of lidstatelijk recht (art. 9 lid 2 sub h AVG).

Als u toestemming gegeven heeft voor de verwerking van uw persoonsgegevens, dan kunt u die toestemming te allen tijde weer intrekken. Dat heeft echter geen gevolgen voor de verwerkingen die op dat moment al gedaan zijn.

Eurocross heeft een ‘gerechtvaardigd belang’ bij de analyse van haar dienstverlening en haar rapportages aan de opdrachtgevers (art. 14 lid 2b AVG).

Is er bij Eurocross sprake van geautomatiseerde besluitvorming?
Nee. Alle beslissingen die voor u gevolgen kunnen hebben, worden door medewerkers genomen.  

Welke contactmomenten leggen wij vast?
Wij leggen vast wat wij met u afspreken. En we gebruiken onze contactmomenten om onze communicatie te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld contactmomenten die we vastleggen:

  • brieven en e-mails die wij sturen en van u ontvangen.
  • Telefoongesprekken.
  • informatie die wij van u ontvangen via webformulieren en webapplicaties.
  • de berichten die wij u sturen of van u ontvangen via onze webapps.
  • wat u op onze websites en in onze webapps doet en bekijkt.

Hoe zorgen wij dat uw gegevens veilig zijn bij ons?
Onze websites, (web)apps en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds extra maatregelen om misbruik van uw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met uw gegevens. Zo zijn zij verplicht zich te houden aan het Privacybeleid en de Algemene Gedragscode Achmea en heeft iedere medewerker een Geheimhoudingsverklaring ondertekend.

Wij zijn extra voorzichtig met gevoelige gegevens.
Onder gevoelige gegevens verstaan wij bijvoorbeeld:

  • uw Burgerservicenummer (BSN) en bankgegevens;
  • uw medische gegevens.

Medische gegevens worden apart opgeslagen. Alleen speciaal gemachtigde medewerkers hebben toegang tot die gegevens. Het gebruik van medische gezondheidsgegevens valt altijd onder verantwoordelijkheid van een medisch adviseur. Dat is een in het register inzake Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) ingeschreven arts of verpleegkundige. De medewerkers die toegang hebben tot de medische gegevens hebben een Geheimhoudingsverklaring ondertekend. De medisch adviseur is altijd eindverantwoordelijk.

Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Wij bewaren uw gegevens zolang wij die nodig hebben. Dit betekent dat de meeste gegevens 7 jaar worden bewaard. Of zolang verplicht is voor de wet.

Uw rechten.
Uw rechten zijn ook in de wet geregeld. U mag:

  • uw gegevens bij ons opvragen.
  • uw gegevens laten veranderen als die niet kloppen.
  • uw gegevens laten verwijderen.
  • bezwaar maken tegen bepaald gebruik van uw gegevens.
  • uw toestemming stoppen.
  • uw gegevens overdragen.
  • het gebruik van uw gegevens tijdelijk beperken.

Laat ons weten als u gebruik wilt maken van uw rechten.
Stuur ons een brief. En stuur een kopie van uw paspoort of ID-kaart mee. Wilt u uw Burgerservicenummer (BSN) en pasfoto alstublieft onleesbaar maken? Wij reageren binnen een maand na ontvangst van uw brief. De brief kunt u sturen naar:

Eurocross Assistance B.V.

Afdeling Compliance & Operational Risk Management

Postbus 175

2300 AD Leiden

Hebt u een vraag, tip of klacht over privacy?

Stuur een mail naar Eurocross: riskmanagement@eurocross.nl

of aan de Functionaris Gegevensbescherming van Achmea: privacymanager@achmea.nl

U kunt ook brief sturen aan

Eurocross Assistance B.V.

Afdeling Compliance & Operational Risk Management

Postbus 175

2300 AD Leiden

Als u een klacht heeft, kunt u die ook indienen Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via hun website (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl) of per brief:

Autoriteit Persoonsgegevens

Postbus 93374

2509 AJ DEN HAAG.

Wij kunnen dit privacy statement veranderen.
Dat mag bijvoorbeeld als er iets verandert in de wetten of regels. Of als wij nieuwe producten of diensten ontwikkelen. Op onze website vindt u altijd de laatste versie. Deze laatste versie is van 27 mei 2025.


Eurocross